lördag 8 maj 2010

15 000 klick ska avslöja adhd och schizofreni

"Företaget är uppbyggt runt en maskin som gör två saker: den ger ifrån sig 15 000 klickljud som en patient får lyssna på under fyrtio minuter och den mäter hur hjärnan reagerar på ljuden. Genom att analysera resultaten kan man se om någon del av hjärnan reagerar på ett sätt som inte är normalt. På så sätt kan man, med över 85 procents säkerhet, identifiera typiska mönster för personer som lider av Aspergers syndrom, adhd eller schizofreni. "

sydsvenskan, realtid, dagens teknik, ekonominyheter.

1 kommentar:

Roffes blogg sa...

Oj här har jag inte varit på ett tag upptäckte jag... Vet inte vad jag ska tycka om den där maskinen faktiskt...
Vet inte vad jag ska tycka om Left is Right heller... Idén är ju bra egentligen men dumt om folk blir lurade för att de som skapar företaget tjänar pengar på ett illvilligt sätt liksom...
Ändå tror jag deras tanke är god...