söndag 9 mars 2008

En studiedag med asperger i centrum

"Det är ingen hemlighet att många av våra mest kända skådespelare har Aspergers syndrom eller adhd säger Ingrid Sindahl-Norelius till de lärare som stannat kvar efter att ha sett Mysteriet med den blå flaskan som berättar om tolvårige Ben som har Asperger."

Hela artikeln på NWT.

Aspergeräventyret om den blå flaskan har även en uppföljare, som jag tycker är mycket bättre; Möss och utomjordingar, ett aspergeräventyr. Hoopmann är förövrigt den ende aspergerbarnboksförfattaren jag känner till!

1 kommentar:

Linux_is_next sa...

Problemet är - att så länge människor försöker vara lika varandra på exakta centimetern; och där igenom Normalskada folket som klarar deras tester. Så länge så kommer vi ha en mycket sjuk värld ! - Där emot erkänner man att där finns människor som mycket väl har enorma kapaciteter på var sitt område - så behöver vi inte dessa klassificeringar alls.

Det enda som behövs är lite glädje - de är lite kärlek - och det är med en stor kompass. Vad är jag - hur kommer jag vidare - vilka nätverk behöver jag? - Hur kan jag skapa min värld? "Hur kan vi bygga liv i luckan.. "

Om vi hela tiden skall redusera folk med bilden av en trasig människa; att ak och oj va synd det är om mig.. O aj och ont.. Då har vi den bilden. Men den definitiva sanningen om varför "Vi är här" är därför att ni klarar inte av det. Ni har sönder jorden med miljöförstöring; våra specialbegåvningar är till för att försöka skapa ordning. Era undervisningsmetoder är fullständigt trasiga - per definition.. Era barn behöver reflektion. De behöver lära sig se konstnärligt på problem. De behöver ta in hela bilden av den materia de tar in. Faktum är att det finns inget bättre än att sjunka in i SIN värld och där till lägga reflektion..!! Vi måste det ! Kan vi dessutom fokusera oss - då har vi bingo. Men jag vill också lägga till - Att rätt mat för oss är mer viktigt än någonsin. Det kan tom vara så enkelt att vi behöver mycket mer olika ämnen för hjärnan för att den skall fungera. Jag själv märker att går och och 'äter dyr' mat så 17 funkar jag bättre. Kan det var så att vi behöver en kost utredning i stället för de andra.. Jag undrar.