torsdag 21 februari 2008

Autistisk flicka började kommunicera

”Det är svårt att ha autism för att ingen förstår mig. Folk tittar på mig och förutsätter att jag är dum i huvudet, eftersom jag beter mig annorlunda och inte kan prata. Om jag kunde få berätta en sak för människor om autism så är det att jag inte vill vara så här. Men det är jag - så bli inte irriterade, var förstående”.

13-åriga Carly Fleischman har svår autism, hennes familj och läkare har inte kunnat nå henne i den slutna värld hon levat i. Tills för två år sedan - då flickan började skriva ord med hjälp av en dator. Sedan dess har hennes kommunikation blivit allt mer avancerad och hennes beskrivningar av hur det är att leva med autism förbluffar läkare, rapporterar ABC News.

ABCnews om saken

Artikeln i SVD

Inga kommentarer: