http://svtplay.se/v/1677773/dokumentar/mitt_huvud_ar_en_torktumlare
Dokumentär på SVT. Ligger kvar på webben till 2 oktober.
fredag 4 september 2009
måndag 31 augusti 2009
Socialstyrelsen skärper tillsynen mot Västra Götaland
"För vuxna som nydiagnosticerats med ADHD har det varit i det närmaste omöjligt att få medicinsk behandling, vilket ledde till att Riksförbundet Attention och Attention i Göteborg gjorde en anmälan till Socialstyrelsen i början av sommaren."
Newsdesk.
Newsdesk.
torsdag 27 augusti 2009
"Ledningen i leftisright var inkompetent"
"Ledningen var inkompetent! Företaget kunde ha räddats om ledningen hade bromsat i tid.
Nicolas Bredefeldt döljer inte sin besvikelse över konkursdrabbade företaget Left is Rights hantering av sina konsulter."
http://www.sydostran.se/index.77794---1.html
Nicolas Bredefeldt döljer inte sin besvikelse över konkursdrabbade företaget Left is Rights hantering av sina konsulter."
http://www.sydostran.se/index.77794---1.html
onsdag 26 augusti 2009
Underligheter runt Left is right
Konsulter på Left is right jobbade för städarlöner, och deras löner och sociala avgifter betalades av arbetsförmedling och försäkringskassa.
http://www.sydostran.se/index.77762---1.html
"Vi har inte mjölkat bolaget på pengar" Olle Öberg
http://www.sydostran.se/index.77761---1.html
Och årets värmlänning... http://www.nwt.se/kristinehamn/article71995.ece Jajävlar.
Det måste väl ändå vara nån slags rekord, att lyckas driva ett företag i konkurs, trots att man inte behöver betala ut löner...
Bilar till ledningen, kaffe får konsulterna stå för själv.
Fast när aspien får 16 700 i månaden såg det lite annorlunda ut i ledningsgruppen:
VD: Olle Öberg (taxerad inkomst av tjänst 2008: 818000)
Försäljningschef: Madelen Richardsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 939100)
Produktionschef: Bengt-Åke Bohman (taxerad inkomst av tjänst 2008: 579400)
Ekonomi & Personalchef: Anna-Lena Karlsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 570300)
Nyetableringschef: Patrik Sewik (taxerad inkomst av tjänst 2008: 494900)
http://www.sydostran.se/index.77762---1.html
"Vi har inte mjölkat bolaget på pengar" Olle Öberg
http://www.sydostran.se/index.77761---1.html
Och årets värmlänning... http://www.nwt.se/kristinehamn/article71995.ece Jajävlar.
Det måste väl ändå vara nån slags rekord, att lyckas driva ett företag i konkurs, trots att man inte behöver betala ut löner...
Bilar till ledningen, kaffe får konsulterna stå för själv.
Fast när aspien får 16 700 i månaden såg det lite annorlunda ut i ledningsgruppen:
VD: Olle Öberg (taxerad inkomst av tjänst 2008: 818000)
Försäljningschef: Madelen Richardsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 939100)
Produktionschef: Bengt-Åke Bohman (taxerad inkomst av tjänst 2008: 579400)
Ekonomi & Personalchef: Anna-Lena Karlsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 570300)
Nyetableringschef: Patrik Sewik (taxerad inkomst av tjänst 2008: 494900)
söndag 16 augusti 2009
Learn to Think Better: Tips from a Savant
"You may never have the memory of Rain Man, but you can still get tips for improving your cognitive performance from this extraordinary thinker"
Artikel i Scientific American.
Andra om Daniel Tammet, Savanter, autism. Intressant?
Artikel i Scientific American.
Andra om Daniel Tammet, Savanter, autism. Intressant?
lördag 15 augusti 2009
Left is Right i konkurs.
"Den planerade rekonstruktionen av Left is Right - företaget vars affärsidé var att enbart anställa konsulter med Aspergers syndrom - fryser inne.
I går försattes företaget i konkurs vid Värmlands tingsrätt."
Sydöstran, SR, Värmlands folkblad.
Synd på så rara ärter.
Andra om left is right (2). Intressant?
I går försattes företaget i konkurs vid Värmlands tingsrätt."
Sydöstran, SR, Värmlands folkblad.
Synd på så rara ärter.
Andra om left is right (2). Intressant?
torsdag 13 augusti 2009
Mycket plast - Mycket autism!
Pvc kan kopplas till autism hos barn
Rökande föräldrar, kondens på rutorna och plastmattor kan kopplas till autism hos barn. Det visar resultat från en värmländsk studie som nu uppmärksammas i USA.
lördag 8 augusti 2009
Mästare på surfbrädan, inte TROTS sitt handikapp, utan TACK VARE det!
Clay Marzo är proffssurfare, sponsrad av quiksilver. Han har vunnit utmärkelse efter utmärkelse.
Surfing är hans specialintresse, och han gör det bra!
fredag 7 augusti 2009
Autistiska ungdomar vårdas som kriminella
"– Det är väldigt olämpligt att placera personer med autism med kriminella. Många är väldigt lättpåverkade och risken är stor att samhället, genom olämpliga placeringar, bidrar till att skapa brottslingar av dem, säger Anki Sandberg, ordförande på Riksförbundet Attention."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/autistiska-ungdomar-vardas-som-kriminella-1.926219
"Mikael, 18, har Aspergers syndrom och är av socialtjänsten tvångsplacerad bland grova brottslingar.
– Det är ett övergrepp att låsa in honom, dundrar Anders Pemer, ordförande i föreningen Organiserade Aspergare."
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Socialtjansten-far-skarp-kritik-090807.aspx
http://www.dn.se/nyheter/sverige/autistiska-ungdomar-vardas-som-kriminella-1.926219
"Mikael, 18, har Aspergers syndrom och är av socialtjänsten tvångsplacerad bland grova brottslingar.
– Det är ett övergrepp att låsa in honom, dundrar Anders Pemer, ordförande i föreningen Organiserade Aspergare."
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Socialtjansten-far-skarp-kritik-090807.aspx
söndag 2 augusti 2009
tisdag 30 juni 2009
lördag 20 juni 2009
Sveriges SAMTLIGA läkare anmälda till socialstyrelsen!
"Handikappföreningarna kräver rättelse efter upptäckten att tre av fyra beslut om sjukpenning tas utan tillräckligt medicinskt underlag. Omkring 100 000 beslut måste omprövas, och såväl Försäkringskassan som läkarna måste ta juridiskt ansvar för att tiotusentals sjuka människor har fråntagits sin försörjning på felaktiga grunder."
Här händer det grejer!
Mer på: Newsdesk, Sveriges radio.
Här händer det grejer!
Mer på: Newsdesk, Sveriges radio.
tisdag 16 juni 2009
Natisha, 13, går inte i skolan. Skolan ger inga resurser till folk med ADHD.
"Natisha Westermark, 13 år, drömmer om att bli advokat. Men hon har inte gått i skolan på ett år. – Det är inte kul att vakna och känna sig helt misslyckad, säger Natisha.
Natisha Westermark leker med labradoren Thunder i lägenheten i Vårberg. Mamma Therese, 32, sitter vid köksbordet, ”fullständigt utmattad efter problemen med skolmyndigheter”. Natisha har nu inte gått i skolan på snart ett år."
Läs hela artikeln i CITY.
"Internationella skolan för rättvisa och fred" går hon på. Lite ironiskt..
söndag 14 juni 2009
Autister hör i slow motion!
"Forskarna, som leds av Timothy Roberts, undersökte hjärnaktiviteten hos 64 autistiska barn i åldrarna sex till 15 år med hjälp av en MEG-skanner. Barnen fick ta på sig hörlurar och presenterades för en rad snabba ljud. Därefter höll forskarna ögonen på när dessa ljud registrerades i hjärnan. Barn reagerar normalt på ett ljud efter cirka en tiondels sekund, men hos de autistiska barnen var reaktionstiden 20-50 procent längre. En människa uttalar ofta fyra stavelser i sekunden, och en enda mening innehåller många ljud. När autistiska barn tar längre tid på sig för att registrera bytet från ett ljud till ett annat - även om förseningen bara varar en bråkdel av en sekund - får de svårare att följa med i vad andra säger och att tala själva. De blir helt enkelt distraherade."
Hela artikeln i illustrerad vetenskap. Finns i papperstidninen nr 6/2009, sidan 18-19, förmodligen ännu längre artikel där.
Hela artikeln i illustrerad vetenskap. Finns i papperstidninen nr 6/2009, sidan 18-19, förmodligen ännu längre artikel där.
måndag 8 juni 2009
Che Guevara, adhd?
Dagens medicin skriver om det iaf!
"Enligt forskarna hade Che Guevara flera av de karaktärsdrag som kännetecknar patienter med ADHD. Han var rastlös, impulsiv och hade svårt att slutföra uppgifter som krävde stor koncentration. Under hela sitt liv fick han utstå kritik för att han uppträdde oansvarigt i olika sammanhang."
Fast hans politiska åsikter hade inget att göra med adhd'n säger de. Märkligt! :) Om det finns en koppling till politik är det kanske dags för ett NPFparti till valet nästa år?
Dagens medicin om Che.
Punkaren Che, i Alfonso Allendes tappning!
Andra om Che Guevara. Intressant?
"Enligt forskarna hade Che Guevara flera av de karaktärsdrag som kännetecknar patienter med ADHD. Han var rastlös, impulsiv och hade svårt att slutföra uppgifter som krävde stor koncentration. Under hela sitt liv fick han utstå kritik för att han uppträdde oansvarigt i olika sammanhang."
Fast hans politiska åsikter hade inget att göra med adhd'n säger de. Märkligt! :) Om det finns en koppling till politik är det kanske dags för ett NPFparti till valet nästa år?
Dagens medicin om Che.
Punkaren Che, i Alfonso Allendes tappning!Andra om Che Guevara. Intressant?
ADHDdiagnos - halvår eller fyra år!
Socialstyrelsen har kommit med en rapport om hur det står till med barn- och ungdomspsykiatrin här i landet.
Det kan ta allt från sex månader till fyra år att ställa en ADHD-diagnos beroende på vilket landsting barnet bor i. Fyra år är en evighet – nästan en halv grundskoletid. Totalt vansinnigt.
Sydsvenskan, sveriges radio och NA om saken.
Socialstyrelsens pressmeddelande.
Andra om ADHD, diagnos. Intressant?
Det kan ta allt från sex månader till fyra år att ställa en ADHD-diagnos beroende på vilket landsting barnet bor i. Fyra år är en evighet – nästan en halv grundskoletid. Totalt vansinnigt.
Sydsvenskan, sveriges radio och NA om saken.
Socialstyrelsens pressmeddelande.
Andra om ADHD, diagnos. Intressant?
måndag 1 juni 2009
Rektor vill inte släppa autistisk elev
"13-årige Fredrik, som har diagnosen autism och adhd, mår allt sämre och vill tillbaka till sin gamla resursskola. Men varken rektorn på pojkens hemskola eller Stockholms grundskolechef anser att en flytt är nödvändig, trots att pojken inte klarat av att gå till skolan den här terminen. "Eleverna mår bäst av att vara i den vanliga verksamheten", menar de."
DN.
DN.
fredag 22 maj 2009
måndag 11 maj 2009
Samordning ger ungdomar hjälp in i vuxenlivet
"Unga med neuropsykiatriska problem som adhd och asperger har ofta en tuffare väg ut i vuxenlivet än andra. När de lämnat skolan och flyttat hemifrån blir deras svårigheter uppenbara.
Hela artikeln i DN.
För dem som försöker studera vidare kan de nya kraven bli övermäktiga. En del hamnar i missbruk och kriminalitet, andra går ner sig psykiskt och isolerar sig."
Artikeln är skriven av Vanna Beckman som skrivit ett antal böcker om adhd, tex ADHD/DAMP, Strider under hjärnåldern - om adhd biologism sociologism, och Vuxna med adhd/damp.Hela artikeln i DN.
söndag 10 maj 2009
"En jävla resa. Det var så psykologen uttryckte det."
Läs mer om Calle Svensons adhd i Dalarnas Tidning.
lördag 2 maj 2009
Vetenskapsradion: Sömnbrist bakom ADHD
"Barn som sover för lite drabbas oftare av koncentrationsstörningar som ADHD. Det visar en ny finsk studie där man undersökt sambanden mellan för lite sömn och ADHD. "
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2803120
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2803120
Att leva med aspergers
Anna Andersson berättar om sitt syndrom i UNT. Anders Pemer fyller i med lite fakta.
söndag 26 april 2009
torsdag 16 april 2009
Glutamat ger beteendestörningar
Läkaren Antti Heikkilä har bannlyst natriumglutamat E 621 från sin egen kost.
Han förklarar att glutamat i sig är ett ämne som normalt finns i hjärnan. Glutamater är glutaminsyrans salter.
– Men balansen är väldigt viktig. Om man får för mycket glutamat stimuleras nervsystemet så att nerverna förstörs snabbare än normalt. Det är ett så kallat exitotoxin och påverkar hjärnan lite på samma sätt som vissa droger, till exempel kokain.
Åbo underrättelser.
På 70-talet förbjöds smakförstärkaren glutamat i barnmat i Sverige. Detta efter en studie av neurofysiologen John Olney som visade att en engångsdos av glutamat orsakade hjärnskada hos en nyfödd rhesusapa.
Expressen: Barnens favoritmat innehåller nervgift.
Dessutom slipper man sånt man kunde läsa om redan på 80talet:
Han förklarar att glutamat i sig är ett ämne som normalt finns i hjärnan. Glutamater är glutaminsyrans salter.
– Men balansen är väldigt viktig. Om man får för mycket glutamat stimuleras nervsystemet så att nerverna förstörs snabbare än normalt. Det är ett så kallat exitotoxin och påverkar hjärnan lite på samma sätt som vissa droger, till exempel kokain.
Åbo underrättelser.
På 70-talet förbjöds smakförstärkaren glutamat i barnmat i Sverige. Detta efter en studie av neurofysiologen John Olney som visade att en engångsdos av glutamat orsakade hjärnskada hos en nyfödd rhesusapa.
Expressen: Barnens favoritmat innehåller nervgift.
Dessutom slipper man sånt man kunde läsa om redan på 80talet:
tisdag 14 april 2009
Över tröskeln
"Ingen förstod varifrån tvångstankarna kom. Men en dag kunde Pelle Sandstrak inte gå över trösklar, ens på toaletten. Nu har han skrivit en bok och nästa lördag står han på Scalateaterns scen i Stockholm – som Mr Tourette. – Idag är jag så normal jag har lust att bli, utan att förlora min energi eller personlighet. "
Hela artikeln på SVD.
Pelle Sandstrak har även skrivit boken Mr Tourette och jag.
Andra om tourettes, tourettes syndrom, tvångssyndrom. Intressant?
Hela artikeln på SVD.
Pelle Sandstrak har även skrivit boken Mr Tourette och jag.
Andra om tourettes, tourettes syndrom, tvångssyndrom. Intressant?
lördag 11 april 2009
Spendrups och Candyking skippar AZOfärgämnen
Azofärger är syntetiska färgämnen som tidigare varit förbjudna i Sverige. De kan alltså orsaka allergiska besvär hos överkänsliga. Hudeksem är vanligast, men brittisk forskning har även visat att de kan orsaka hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter hos barn.
http://www.dn.se/ekonomi/tillverkare-backar-om-kritiserad-farg-1.842252
http://www.dn.se/ekonomi/tillverkare-backar-om-kritiserad-farg-1.842252
torsdag 2 april 2009
Susanne Linde: nioårig grundskola åt alla barn
"Tänk dig en grupp 7-åringar - flickor och pojkar, glada och förväntansfulla en dag mot slutet av augusti månad. De ska börja skolan - första klass! Så spännande, så roligt, så mycket nytt de ska få vara med om. Så mycket kunskap de ska få.
Men inte alla. Föreställ dig att av skolklassens 30 barn plockas fem bort. Ställs utanför, får inte vara med. Hur reagerar du? Känns det riktig? Verkar det trovärdig? Ett osmakligt skämt?
Det är inget skämt. Sanningen är att upp emot fem barn i varje klass sorteras ut på grund av något en del kallar handikapp. Jag föredrar att tala om egenskaper. "
Artikeln i VLT.
Andra om utbildning och skola, Intressant?
Men inte alla. Föreställ dig att av skolklassens 30 barn plockas fem bort. Ställs utanför, får inte vara med. Hur reagerar du? Känns det riktig? Verkar det trovärdig? Ett osmakligt skämt?
Det är inget skämt. Sanningen är att upp emot fem barn i varje klass sorteras ut på grund av något en del kallar handikapp. Jag föredrar att tala om egenskaper. "
Artikeln i VLT.
Andra om utbildning och skola, Intressant?
tisdag 24 mars 2009
A Survival Guide for People With Asperger Syndrome
Förvisso på engelska, men förmodligen intressant ändå.
A Survival Guide for People With Asperger Syndrome
Boken som hemsida, om du föredrar den formen: http://www-users.cs.york.ac.uk/~alistair/survival/
A Survival Guide for People With Asperger Syndrome
Publish at Scribd or explore others:
Boken som hemsida, om du föredrar den formen: http://www-users.cs.york.ac.uk/~alistair/survival/
måndag 23 mars 2009
måndag 2 mars 2009
Magbesvär och autism kopplas ihop
"Det är en forskargrupp från USC-universititet i Los Angeles och Vanderbilt-universtitetet i Texas som nu kan rapportera om en ny koppling mellan en gen och den fortfarande gåtfulla neurologiska störningen autism."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2537123.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2537123.svd
onsdag 11 februari 2009
Vaccin anses inte orsaka autism
Under 1990-talet slog till exempel en brittisk barnläkare larm om en koppling mellan mässlingsvaccin och autism.
- Den teorin är helt avfärdad sedan flera år, säger Åke Örtqvist.
Läs mer på DN. Allt om barn.
- Den teorin är helt avfärdad sedan flera år, säger Åke Örtqvist.
Läs mer på DN. Allt om barn.
fredag 30 januari 2009
Specialbegåvad: Snillet som kunde rubba sina cirklar
Idag har SVD en artikel om Daniel Tammet. Han har själv ett kort inlägg om artikeln på sin blogg.
Alltid lika intressant att följa herr Tammet!
"Daniel Tammet är en av få savanter i världen. Han har en unik begåvning i matematik och språk. Länge höll han fast vid stenhårda rutiner. Fast framgångarna med självbiografin Född en blå dag har fått honom att upptäcka världen och flexibilitetens möjligheter."
Andra om Daniel Tammet, savant syndrom. Intressant?
Alltid lika intressant att följa herr Tammet!
"Daniel Tammet är en av få savanter i världen. Han har en unik begåvning i matematik och språk. Länge höll han fast vid stenhårda rutiner. Fast framgångarna med självbiografin Född en blå dag har fått honom att upptäcka världen och flexibilitetens möjligheter."
Andra om Daniel Tammet, savant syndrom. Intressant?
onsdag 28 januari 2009
Chatta med FK
Jag antar att de som läser den här bloggen har lite business med försäkringskassan.
Nu kan man chatta med dem på sydsvenskan!
Chatten pågår den 29 jan mellan 11 och 12 kan ni ställa era frågor om Försäkringskassans arbete till Kerstin Holst, informationsansvarig på Föräkringskassan Syd. Frågorna kan ställas redan nu.
Det finns mycket att fråga...
___
Så, nu är chatten avslutad, och kan läsas HÄR.
___
Nu kan man chatta med dem på sydsvenskan!
Chatten pågår den 29 jan mellan 11 och 12 kan ni ställa era frågor om Försäkringskassans arbete till Kerstin Holst, informationsansvarig på Föräkringskassan Syd. Frågorna kan ställas redan nu.
Det finns mycket att fråga...
___
Så, nu är chatten avslutad, och kan läsas HÄR.
___
måndag 26 januari 2009
ADHD väcker anstöt, ASPIE likaså. Iallafall på en nummerplåt.
"En personlig fordonsskylt får inte utformas så att det kan väcka anstöt eller medföra olägenhet för någon", står det i den åberopade paragrafen.
ADHD väcker tydligen anstöt då.. eller medför olägenhet för någon. ASPIE på en nummerplåt är lika illa. På en direkt fråga svarar vägverket att de skulle neka en sådan skylt. KUF är ju också en av de spärrade kombinationerna... :)
Dessutom går det inte att överklaga ett sådant beslut, oavsett om man håller ett tal om neurodiversitet för den gotländska damen i telefon..
(du får gärna använda skylten om du vill!)
DN: Nej till ADHD på registreringsskylt. SVD: ADHD platsar inte på plåten.
Tillägg: UPI skriver om saken (engelska).
Andra om registreringsskyltar. Intressant?
ADHD väcker tydligen anstöt då.. eller medför olägenhet för någon. ASPIE på en nummerplåt är lika illa. På en direkt fråga svarar vägverket att de skulle neka en sådan skylt. KUF är ju också en av de spärrade kombinationerna... :)
Dessutom går det inte att överklaga ett sådant beslut, oavsett om man håller ett tal om neurodiversitet för den gotländska damen i telefon..
(du får gärna använda skylten om du vill!)DN: Nej till ADHD på registreringsskylt. SVD: ADHD platsar inte på plåten.
Tillägg: UPI skriver om saken (engelska).
Andra om registreringsskyltar. Intressant?
torsdag 22 januari 2009
Jag vill förstå vem Kalle är - En bok om ett autistiskt barn

"Vissa nätter drömmer Fredrik Hjelm att sonen Kalle, nu sju år, plötsligt säger meningar som "jag vill också ha!" när han ser något som storebror har fått.
"Drömmen återkommer med jämna mellanrum och den är lika ljuvlig varje gång. Jag har drömt den så många gånger att jag inte längre blir nedslagen när jag vaknar och märker att det inte var på riktigt", skriver Fredrik Hjelm i boken "Vad händer med Kalle - en pappa berättar" (Cura 2008).
I verkligheten talar Kalle inte särskilt mycket, även om han har börjat säga allt fler ord den sista tiden. Numera kommer drömmen allt mer sällan, berättar Fredrik Hjelm."
Hela artikeln på DN.
Boken på Bokus.
onsdag 14 januari 2009
Språkgeni som har svårt att förstå andra
DN har en artikel om de här sammanhangen evigt aktuelle savanten Daniel Tammet.
"Olikheter mellan människor gör livet mer intressant. Man lär sig mer genom att umgås med folk som inte är precis som man själv, säger Daniel Tammet."
DN.
Andra om Daniel Tammet, savant. Intressant?
"Olikheter mellan människor gör livet mer intressant. Man lär sig mer genom att umgås med folk som inte är precis som man själv, säger Daniel Tammet."
DN.
Andra om Daniel Tammet, savant. Intressant?
Sydsvenskan skriver om tvångssyndrom
Frågor och svar om tvångssyndrom.
"De flesta som lider av tvivelsjuka som OCD kallades förr, har tvångstankar och utför tvångshandlingar, så kallade ritualer.
Ofrivilliga tankar som exempelvis, ”tänk om det börjar brinna, tänk om min mamma dör”, är återkommande och upplevs som meningslösa och inkräktande.
Tankarna orsakar kraftig ångest, skräck eller obehag och kan dyka upp när som helst.
För att lindra obehagskänslor utför människor med OCD ritualer.
De kan resultera i att den sjuke ständigt tvättar händerna eller kontrollerar att exempelvis dörren är låst."
Sydsvenskan skriver även om Annette Skog, som berättar om hur det är att ha tvångssyndrom. Hon chattade med läsarna om OCD idag. Kanske intressant att läsa i efterhand?
Andra om tvångssyndrom. Intressant?
"De flesta som lider av tvivelsjuka som OCD kallades förr, har tvångstankar och utför tvångshandlingar, så kallade ritualer.
Ofrivilliga tankar som exempelvis, ”tänk om det börjar brinna, tänk om min mamma dör”, är återkommande och upplevs som meningslösa och inkräktande.
Tankarna orsakar kraftig ångest, skräck eller obehag och kan dyka upp när som helst.
För att lindra obehagskänslor utför människor med OCD ritualer.
De kan resultera i att den sjuke ständigt tvättar händerna eller kontrollerar att exempelvis dörren är låst."
Sydsvenskan skriver även om Annette Skog, som berättar om hur det är att ha tvångssyndrom. Hon chattade med läsarna om OCD idag. Kanske intressant att läsa i efterhand?
Andra om tvångssyndrom. Intressant?
onsdag 10 december 2008
Ny aspiefilm på gång!
Adam heter filmen, och följande har jag hittat om den:
"Adam" is a unique love story set against the backdrop of Manhattan. A romantic dramedy about making the strange familiar, this story is about a man named Adam who has Asperger's Syndrome, a high functioning form of autism. Adam finds it difficult to be with others and often escapes into his love of space exploration. When Beth moves into the apartment above him, he uses his unique, often funny, and sometimes painful social skills to begin to build the personal relationship that he so desperately desires. But can their connection withstand the bombardment of society and Beth's family crisis that continues to escalate? A moving romantic character piece that deals with the compromises people make in any relationship and obstacles to intimacy, "Adam" explores what it takes to love.
Filmen upphittad på aspieweb. IMDB. Filmbolagets site.
"Adam" is a unique love story set against the backdrop of Manhattan. A romantic dramedy about making the strange familiar, this story is about a man named Adam who has Asperger's Syndrome, a high functioning form of autism. Adam finds it difficult to be with others and often escapes into his love of space exploration. When Beth moves into the apartment above him, he uses his unique, often funny, and sometimes painful social skills to begin to build the personal relationship that he so desperately desires. But can their connection withstand the bombardment of society and Beth's family crisis that continues to escalate? A moving romantic character piece that deals with the compromises people make in any relationship and obstacles to intimacy, "Adam" explores what it takes to love.
Filmen upphittad på aspieweb. IMDB. Filmbolagets site.
fredag 5 december 2008
Phoebe in Wonderland - Tourettesfilm!
Gripande långfilmsdebut om en 10-årig flicka som hanterar sitt handikapp genom att spela skolteater.
Filmen handlar om tioåriga Phoebe som har Tourettes syndrom. Hon har svårt att anpassa sig till verkligheten, förutom när hon spelar huvudrollen i skolpjäsen, Alice i Underlandet. Då först känner hon att hon är den hon vill vara.
Filmfestival från a-ö i dn,
Andra bloggar om Tourettes syndrom, Tourettes Intressant?
Filmen handlar om tioåriga Phoebe som har Tourettes syndrom. Hon har svårt att anpassa sig till verkligheten, förutom när hon spelar huvudrollen i skolpjäsen, Alice i Underlandet. Då först känner hon att hon är den hon vill vara.
Filmfestival från a-ö i dn,
Andra bloggar om Tourettes syndrom, Tourettes Intressant?
tisdag 18 november 2008
"Vi har väntat i ett år på en ledsagare"
Thina Persson gick in i väggen 2003 och har varit sjukskriven sedan dess. Nu tycker Försäkringskassan att hon kan börja jobba igen. Hon vill själv inget hellre. Men prognosen är dålig så länge hon inte får hjälp med sonen Kevin, 12 år, som har adhd och Aspergers syndrom.
http://sydsvenskan.se/sverige/article390174/Vi-har-vantat-i-ett-ar-pa-en-ledsagare.html
Och så finns artikeln Anhörigvårdare får laglig rätt till stöd, också den på sydsvenskan.
http://sydsvenskan.se/sverige/article390174/Vi-har-vantat-i-ett-ar-pa-en-ledsagare.html
Och så finns artikeln Anhörigvårdare får laglig rätt till stöd, också den på sydsvenskan.
onsdag 12 november 2008
"Det måste ju va nåt som inte är fel"
"På bara ett drygt decennium har diagnosen Aspergers syndrom blivit en populär etikett att klistra på människor som tidigare inte passade i någon befintlig kategori av psykisk ohälsa, som ofta föll utanför systemet och definierades som kufar.
I takt med att forskningen framskridit har intresset vuxit och inte minst filmbranschen har tagit fasta på de mer spektakulära inslagen i handikappet; extrem minneskapacitet, matematisk och konstnärlig begåvning. Det excentriska geniet som löser världsgåtorna men är oförmögen att klara de allra mest grundläggande kontakterna i vardagen. "
http://sydsvenskan.se/nojen/article388214.ece
I takt med att forskningen framskridit har intresset vuxit och inte minst filmbranschen har tagit fasta på de mer spektakulära inslagen i handikappet; extrem minneskapacitet, matematisk och konstnärlig begåvning. Det excentriska geniet som löser världsgåtorna men är oförmögen att klara de allra mest grundläggande kontakterna i vardagen. "
http://sydsvenskan.se/nojen/article388214.ece
lördag 1 november 2008
Tre saker från regeringen
"Kunskapen om den symptombilden hos vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom vuxenvården måste öka. Det är viktigt att anställda hos Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, försäkringsläkare, sociala myndigheter, vuxenpsykiatrin och vårdcentraler har den kunskap och förståelse som krävs för att bemöta individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på ett bra sätt."
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So525
"Det är en allvarlig diskriminering att förneka en person rätten till bättre hälsa när den finns inom räckhåll. Effektiva åtgärder bör därför diskuteras nationellt. Det bör även övervägas om neurologer inte i högre grad också skulle kunna utreda och behandla NPF, det är inte alltid den psykiatriska vården räcker."
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So295
"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en översyn av regelverket för att se över möjligheten att NPF-utredningar omfattas av vårdgarantin."
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So508
Upphittat på http://atdehydi.blogg.se/
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So525
"Det är en allvarlig diskriminering att förneka en person rätten till bättre hälsa när den finns inom räckhåll. Effektiva åtgärder bör därför diskuteras nationellt. Det bör även övervägas om neurologer inte i högre grad också skulle kunna utreda och behandla NPF, det är inte alltid den psykiatriska vården räcker."
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So295
"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en översyn av regelverket för att se över möjligheten att NPF-utredningar omfattas av vårdgarantin."
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02So508
Upphittat på http://atdehydi.blogg.se/
måndag 27 oktober 2008
”Vi är slarvmajor med adhd”
"Som barn var vi lata och slarviga. Vi var odågor som aldrig kunde hålla tyst under lektionerna, uppförde oss inte som flickor skulle och skämdes för att vi var annorlunda.
Många av oss hade svårt att få kompisar och mobbades, hörde till leda att vi borde kunna prestera bättre och tappade självförtroendet.
Det finns många missuppfattningar om adhd. En är påståendet att fler pojkar än flickor drabbas av adhd, något som visat sig helt fel. En annan är att adhd är en sjukdom; det är ett funktionshinder."
Läs mer i SVD.
Många av oss hade svårt att få kompisar och mobbades, hörde till leda att vi borde kunna prestera bättre och tappade självförtroendet.
Det finns många missuppfattningar om adhd. En är påståendet att fler pojkar än flickor drabbas av adhd, något som visat sig helt fel. En annan är att adhd är en sjukdom; det är ett funktionshinder."
Läs mer i SVD.
fredag 24 oktober 2008
Daniel Tammet på TV4!
Daniel Tammet beskrivs som en "rainman", och det är väl bara lite rätt. Daniel har aspergers, och är mycket mer socialt anpassad än Kim Peek, verklighetens rainman. Daniel är precis som Kim savant, och Daniels specialeter är siffror och språk. Han har memorerat pi till 22 514 decimaler med hjälp av sin synestesi (han ser siffror som former och färger), han har lärt sig isländska på en vecka och han gör stora beräkningar (mulitiplicera 10siffriga tal med varandra tex) i huvudet.
Idag är han med i tvprogrammet "efter 10". Fast han dividerade ju inte pi, han reciterade pi... och på siten om programmet lyckas man stava fel två gånger på ett visst syndrom, asperberger och aspberger... att det ska vara så svårt att skriva rätt på det?
Tvprogrammet:
http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9017
(klicka på Efter tio - 081024, ca 28 minuter in i programmet)
Daniels site:
http://www.optimnem.co.uk/
Andra bloggar om synestesi, Daniel Tammet Intressant?
Idag är han med i tvprogrammet "efter 10". Fast han dividerade ju inte pi, han reciterade pi... och på siten om programmet lyckas man stava fel två gånger på ett visst syndrom, asperberger och aspberger... att det ska vara så svårt att skriva rätt på det?
Tvprogrammet:
http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9017
(klicka på Efter tio - 081024, ca 28 minuter in i programmet)
Daniels site:
http://www.optimnem.co.uk/
Andra bloggar om synestesi, Daniel Tammet Intressant?
Daniel Tammet på svensk radio
Den ligger kvar på nätet ett tag, så det gör inget att programmet redan har sänts:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&id=1416790
Han pratar om sig själv, och lite om sin bok Född en blå dag. Boken på bokus.
Andra bloggar om savant syndrom, aspergers syndrom. Intressant?
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&id=1416790
Han pratar om sig själv, och lite om sin bok Född en blå dag. Boken på bokus.
Andra bloggar om savant syndrom, aspergers syndrom. Intressant?
måndag 15 september 2008
Ladyhawke eller Pip Brown, rockartist med aspergers
"I have this thing called Asperger's syndrome," she says. - a disorder on the autism spectrum characterised by difficulties with social interaction and idiosyncratic behaviour. "When I found out, it explained my whole childhood. I told my mum and she said, 'That's why you used to sit on the floor doing puzzles for hours!' It was the reason I was so solitary. I'd say completely inappropriate things. The other kids thought I was a weirdo."
http://www.guardian.co.uk/music/2008/sep/11/popandrock
http://www.guardian.co.uk/music/2008/sep/11/popandrock
fredag 12 september 2008
Ben X på svenska biografer!
Äntligen på bio i sverige!
SvDs recension. (betyg 4)
Aftonbladets recension. (betyg 3)
blogg.npf.nu's betyg: 5.
SvDs recension. (betyg 4)
Aftonbladets recension. (betyg 3)
blogg.npf.nu's betyg: 5.
torsdag 4 september 2008
Ska vi medicinera ALLA snart?
Statistiken för 2008 är beräknad utifrån första halvåret.
Källa: Apoteket. Grafik: Sydsvenskan
Experter säger att en av 20 barn borde få amfetamin.
Antalet svenska barn som får amfetaminliknande medicin mot sin adhd ökar snabbt. I år behandlas dubbelt så många som 2006.
Ändå borde fler barn medicineras, säger experterna, som menar att ett barn av tjugo behöver behandlas.
– Jämfört med andra länder ligger vi fortfarande lågt, säger Hans Forssberg, professor i pediatrisk neurologi vid Karolinska institutet.
Hela artikeln på sydsvenskan.
På http://vetenskap.sydsvenskan.se/ kan man läsa mer.
Fler bloggar om adhd. Intressant?
Källa: Apoteket. Grafik: Sydsvenskan
Experter säger att en av 20 barn borde få amfetamin.
Antalet svenska barn som får amfetaminliknande medicin mot sin adhd ökar snabbt. I år behandlas dubbelt så många som 2006.
Ändå borde fler barn medicineras, säger experterna, som menar att ett barn av tjugo behöver behandlas.
– Jämfört med andra länder ligger vi fortfarande lågt, säger Hans Forssberg, professor i pediatrisk neurologi vid Karolinska institutet.
Hela artikeln på sydsvenskan.
På http://vetenskap.sydsvenskan.se/ kan man läsa mer.
Fler bloggar om adhd. Intressant?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
